3. neděle v mezidobí C

20.01.2022 10:20

Lk 1,1-4;4-14-21

Lukáš píše úvod do svého evangelia podobně, jako to dělají autoři klasické literatury. Píše ho padesát let potom, co se staly všechny ty události, které se chystá popisovat. A to nás sbližuje s evangelistou Lukášem, protože ani on, stejně tak jako my, nebyl osobně svědkem Ježíšova pozemského působení. Jeho cílem není představení Ježíšova učení nevěřícím, ale píše těm, kdo již věří, aby posílil jejich víru, aby se stala autentickou, opravdovou, aby je chránil před naivní vírou.

V následujících dvou verších je obsažena celá Ježíšova vize: 

Dnes se naplnilo toto Písmo, které jste právě slyšeli - naplnilo se v osobě Ježíše z Nazareta.

Poslal mě, abych přinesl chudým radostnou zvěst - v čem spočívá tato radostná zvěst? V tom, že láska Boží je bezpodmínečná, zdarma. Že si ji člověk nemusí a ani nemůže zasloužit nebo vymoci nějakými rituály, či oběťmi.

Vyhlásil zajatým propuštění - Ježíš přišel osvobozovat ode všeho, co brání ve svobodném prožívání života. Například nás přišel osvobodit od představy Boha, jako nějakého mstitele, kterého není možné milovat. Jako nějakého policajta, kterého se musíme bát. Ježíš nás osvobozuje ode všech tužeb, které krouží kolem našeho egoismu, všechny ty potřeby mít nadvládu nad druhými, myslet jen na to, co uspokojuje naše požitky, aniž bychom se dívali na to, co je dobré pro naše bližní. Přišel nás osvobodit od nenávisti, kterou cítíme k někomu, kdo nám ublížil. Od výčitek. Přišel, aby nás naučil, jak je důležité odpouštět, abychom se skrze odpuštění mohli sami osvobodit od pocitů nenávisti, křivdy nebo zloby.

Slepým navrátil zrak - protože v temnotě si je vše podobné, v temnotě lidstva je člověk méně než věc. Ježíš nám otevírá oči, abychom znovu viděli člověka v jeho důstojnosti. Abychom jasně viděli, co je pravda a lež, dobro a zlo - protože v temnotě se vše podobá a zaměňuje. Ježíš nám otevírá oči, abychom v našich životech viděli opravdové hodnoty, a neplahočili se za falešnými iluzemi.

Vyhlásil milostivé léto Páně - v židovské tradici bylo milostivé léto každý sedmý rok, což znamenalo např. navrácení zabaveného majetku. Ježíš tím opět odkazuje na bezplatnost a bezpodmínečnost Boží lásky, která je pro něj tím nejdůležitějším tématem, které se snaží všem přiblížit. 

Pouze tehdy, když my sami vstoupíme do této dynamiky bezplatné a bezpodmínečné lásky Boží, jenom tehdy dokážeme sami sebe z lásky darovat bezplatně a bezpodmínečně druhým, staneme se darem pro druhé, staneme se láskyplným darem pro tento náš svět.