Tříkrálová sbírka 2016

11.04.2016 07:31

Moc, málo, akorát?

 Je neděle. Zrovna jsem se od výborného oběda přesunul do obývacího pokoje, v televizi dávají můj oblíbený film. Skvělé. Crrrr „Kdo to může být?“ Vykouknu z okna. U branky stojí tříkráloví koledníci. Zvoní. Jdu otevřít. Nemám přece žádný důvod schovávat se za záclonou a čekat až popojdou k dalšímu zvonku. A mám pravdu. Sotva pootevřu dveře, slyším: „My tři králové jdeme k vám, štěstí, zdraví vinšujem vám. Štěstí, zdraví, dlouhá léta, ….“. Vyjdu ven, poslouchám, dívám se na ně, ... Vždyť ty tři postavičky oblečené do bílých plášťů, s korunami na hlavách tu stojí a přejí mi štěstí, zdraví a dlouhý život. Stojí tady jako každý rok a nic nesejde na tom, že mrzne, až praští, fučí vítr nebo hustě chumelí. Přišli za mnou, abych si je mohl poslechnout, prohlédnout si, jak se jim povedly koruny a abych jim mohl hodit do kasičky peníze. Ano, mohu někomu/něčemu pomoci a stačí mi k tomu jen zvednout se od televize a na pár minut opustit vyhřátý byt. Dozpívali. … „Moc pěkně jste zpívali, děkuji, chviličku počkejte, doběhnu si pro peněženku,“ řeknu jim a odbíhám zpět domů. Po chvilce opravdu nacházím peněženku a jdu ven. Stojím u nejmenšího z králů, který má na krku pověšenou pokladničku. Je s logem Charity, zalepená a s razítkem města, tedy naprosto v pořádku. Vím to, protože už pár dní slýchám o této sbírce ve večerních zprávách. Otvírám peněženku. … No jo, ale kolik jim tam dám? Mám tu pár mincí i papírových bankovek. Kolik jsem ochotný v jednom nedělním odpoledni obětovat? Ne, to není dobrá otázka. Lépe. Kolik peněz jsem schopný bezbolestně během roku ušetřit? Na podzim jsem si například sám přehodil kola na autě, to jsem ušetřil 200 korun a na jaře to můžu udělat zase, takhle to budu dělat každý druhý rok. Takže mám 200,-. Nebo když chodím s kluky do hospody, mohl bych si každý měsíc upřít jedno pivo. To přece zvládnu. Jedno pivo 25,- krát 12 měsíců je 300,-. Ty jo! To bych teda neřekl. To je dobrý a můžu to udělat každý rok. Nebo jednou ročně nahradíme návštěvu kina filmem „promítaným“ v televizi? No a mám dalších minimálně 100 korun. Nebo v létě můžeme místo večeře v pizzerii udělat za domem oheň a péct třeba buřty, to jsme dlouho nedělali, těším se. Hmm, 2krát pizza to je 200,-, k tomu dva nápoje za 50 Kč. A odečíst ty špekáčky, kečup, chléb. Takže zbyde nějakých 200 korun.
A kdybych kouřil třeba 8 cigaret denně? Zvládl bych si každý den jednu odpustit? To by prospělo i mému zdraví a potěšilo rodinu. Krabička může stát 70,-, v ní bude 20 cigaret a já jich za rok ušetřím většinou 365. Co? To bych ušetřil moc, takže cigaretu vynechám každý třetí den. To je necelých 426 korun za rok. Pořád zajímavé. Asi začnu kouřit, abych mohl šetřit :-D. … Co s těmi penězi budou vlastně dělat? Pravděpodobně budou použity na pomoc rodině s postiženým dítětem. Tak to většinou bývá. Péče o něj je vždycky fyzicky, psychicky, časově
i finančně náročná. Kolik můžou stát třeba dioptrické brýle, chodítko, vozík, nebo další pomůcky nutné k usnadnění jejich nelehkých životů? To nebudou výdaje v řádu stokorun. Budou to jistě tisíce. Kolik je takových lidí, kteří by pomoc potřebovali? Mám štěstí, že já i všichni kolem mě jsou zdraví. Třeba nějaké peníze využijí i jinde. Společenství a vedení mládeže je důležité. Mohou udržovat nějakou faru, kde se scházejí děti.  Hřiště, na které si mohu přijít zahrát i já. Kolik stojí zasklít okno, vybílit společenskou místnost, koupit nové židle, benzín do sekačky, fotbalový míč, oprava plotu aby někdo nevběhl na silnici? … Přispívám přece ale i na jiné dobročinné nadace. Občas pošlu DMSku a nebo koupím ve vestibulu metra plyšáka. … Roluji bankovku a malým otvorem ve víčku kasičky ji tlačím dovnitř. Kasička zachrastí. Přes její sádrově šedivou stěnu vidím dvacetikorunu. … Dvacka? Co se dá dnes koupit za dvacku?  Polovina střešní tašky, protiskluzový nástavec na francouzskou hůl, skoro litr benzínu, nejlevnější hadřík na brýle, 8 rohlíků, patnáctina pingpongové pálky? Na druhou stranu není pochyb, že jsou lidé, kteří jednou mincí dávají hodně. „Uviděl i jednu nuznou vdovu, jak tam hodila dvě drobné mince, a řekl: ‚Vpravdě vám pravím, že tato chudá vdova dala víc než všichni ostatní. Neboť ti všichni dali dary ze svého nadbytku, ona však ze svého nedostatku: dala všechno, z čeho měla být živa‘.“  Kde jsem to jen slyšel?  … Nejvyšší z králů mi na dveře píše K+M+B 2016. To mám o štěstí celý rok postaráno. Pomyslím si. Dopsáno. Šestka je drobet menší než ostatní čísla, ale to nevadí, za rok mi ji zase přepíšou. Navzájem si poděkujeme. Ještě se ke mně natahuje malá ručka. Áaa, ano, cukříky a kalendářík. Dárečky si vezmu a rozloučíme se. Ještě pár vteřin sleduji, jak se králové přesouvají k vedlejšímu domu. A už zase sedím ve svém křesle a do čaje si sypu tříkrálový cukr.  Josef Hojek                                           

                                                                            

Výtěžek Tříkrálové sbírky 2016 v Suchdole nad L., v Rapšachu a okolí činil 61.895 Kč. Všem pomocníkům a dárcům děkujeme.

Za farnost Chlum u Tř. vybírali v obcích Hamr, Staňkov, Chlum, Žíteč, Mirochov a Lutová. Bylo 12 skupinek, 32 dětí a výtěžek činil 40 031 Kč. Všem pomocníkům a dárcům děkujeme.